Přeskočit na hlavní obsah

S Finem v kuchyni

Finsko na talíři aneb co si rozhodně nenechat ujít a proč se vypravit za gastroturistikou právě na sever. Pojďme se spolu projíst Finskem!

Mämmi

Mämmi je finský velikoční dezert vyráběný z vody, žitné mouky a žitného sladu. Dochucuje se melasou, solí a pomerančovou kůrou. Kombinace vskutku bizarní! Mämmi je rozhodně nejpodivnější věc, kterou jsem ve Finsku ochutnala. Má velmi zvláštní, blíže nespecifikovatelnou, konzistenci a chuťově bych ho přirovnala ke švestkovým povidlům s mákem. Tradičně se mämmi podával v miskách z březové kůry (tuokkonen), dnes se dá koupit v papírových krabičkách, jejichž textura kůru alespoň připomíná. Mämmi lze jíst zastudena s vanilkovým krémem nebo vanilkovou zmrzlinou (nebo ho můžete jednoduše napatlat na chleba). Rozhodně očekávejte nečekané.

Káva s panem Runebergem

Runebergin tortuu je úžasný zákusek, který si ve Finsku můžete dopřát jen jednou v roce. Prodává se od začátku ledna, ale posledním dnem, kdy ho seženete, je 5. únor; den, kdy slaví Finové výročí narození národního básníka Johana Ludviga Runeberga (1804 – 1877), autora původního textu finské hymny. Runebergův koláček je připravený z mandlovo-rumového těsta a na navrchu má cukrový prstenec a čepici z malinové marmelády. Podle legendy si Johan dopřával dortík každé ráno. Jakmile ho jednou ochutnáte, budete si přát snídat s panem Runebergem už po zbytek života.

Reikäleipä

Reikäleipä je tradiční finský žitný chléb, jeden z nejtmavších, který jsem tu objevila. Vypadá jako talíř s dírou uprostřed a díky svému plochému tvaru je tou správnou volbou pro všechny, kdo mají rádi kůrky. Reikäleipä je tvrdší, někdy až gumový, a tak si ho při žvýkání opravdu vychutnáte. Ze začátku chutná trochu nakysle, chuť se ale brzy změní ve sladkou. Ach! Pro finský chleba bych umřela.

Salmiakki

Finsko nelze zažít, aniž byste neochutnali salmiakki. Salmiakki jsou slané (!) černé (!) lékořicové bonbóny. Na jejich chuť si prý musíte zvyknout, stejně jako na olivy. Pro mě je to začarovaný kruh - nechutnají mi, tedy je nejím, a tudíž si na ně asi nikdy nezvyknu. Finové je však baští o sto šest. Pro někoho mohou být salmiakki přijatelnější v tekuté podobě, a to jako Salmiakki Koskenkorva - zkráceně Salmari.

Sahti

Sahti je tradiční pivo vyráběné z nejrůznějších druhů obilovin. Má zakalenou barvu a chutí mi připomínalo banánový džus. Ale pozor, má 18°! Původně se vyrábělo v domácnostech a každý sedlák měl svůj vlastní recept. Přestože ho dnes můžete koupit i v obchodech speciálně určených k prodeji alkoholu, chuť domácího sahti je prý stále v jednotlivých částech Finska odlišná. Oblíbené je pak především na východě Finska, v okolí jezera Paijanne – pivaři toto místo přezdívají „Sahti district“.

Karjalanpiirakka

Karjalanpiirakka jsou slané koláčky, které se připravují z těsta z pšeničné a žitné mouky, které se rozvalí a naplní rýži nebo loupaným ječmenem. Kraje se potom zpřehýbají, takže finální koláček má tvar lodičky. Ze začátku vám pravděpodobně karjalanpiirakky moc chutnat nebudou, ale dáte-li jim šanci, zamilujete si je. V obchodech se dají koupit zamražené v igelitových sáčcích, ale není nic lepšího, než přijít večer domů a upéct si vlastní karjalanpiirakky, potřít je máslem a... uááá, běžím rozpálit troubu.

Komentáře

  1. Salmiakki na kterési dávno minulé demoparty mi udělaly moc moc nedobře :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Madeira. Moje srdce má tvar velryby

Občas mívám pitomé nápady. Ale ten, ve kterém jsem se rozhodla, že odletím na Vánoce do Atlantiku a budu předstírat, že hřeben na vlasy neexistuje, mezi ně nepatří. Nejsem úplně vánoční člověk. V roce 2017 jsem se rozhodla pro (pro mě) revoluční krok: nebudu trávit Vánoce tak, jak bych „měla“, ale tak, jak chci. Chtěla jsem být jinde a… sama. „NA VÁNOCE? SAMA?! JSI SE ZBLÁZNILA!“ Začala jsem hledat zemi, ve které nebudu mrznout, finančně mě nezruinuje a jako holka se v ní nebudu bát. Asi tušíte, že jsem měla ještě jednu podmínku. Oceán. Prst na pomyslném Google globusu padl na Madeiru, ostrov obklopený oceánem, kde rostou malé banány každému na zahradě a kolem kterého se prohánějí velryby. Na Madeiře jsem trávila Vánoce i v roce 2018. Potom jsem se na tenhle ostrov, kterému se přezdívá Havaj Evropy, vrátila ještě několikrát. Základní info balíček.  O Madeiře se říká, že je zelenou perlou Atlantiku a taky ostrovem věčného jara – jen dvakrát se mi stalo, že sprchlo a ano, špatně

Albánie

Shqipëria, země orlů. Albánie. V Albánských Alpách je zima, u moře šílené horko, jídlo je příliš tučné, mobilní síť skoro není, lidé vám nerozumějí, silnici blokují ovce, v horách jsou vlci a krevní msta je tu stále aktuální. A v té chvíli jsem se do Albánie zamilovala až po uši.   Je to už skoro rok, co jsem navštívila Albánii, ale nedávná návštěva finského národního parku mi ji připomněla natolik, že jsem se rozhodla další zápisek věnovat právě jí. Do země orlů jsem se dostala úplnou náhodou. Volal mi kamarád, že chystají výpravu do Albánie a mají jedno volné místo. Jediný problém byl, že se letenky musely koupit ještě v ten den. Prý nezná moc bláznů, kteří by na to kývli. Letěli jsme za tři týdny. Přesně takový výlet jsem potřebovala; v práci jsem si vzala dovolenou, zabalila kufr a štrádovala na letiště, kde jsem poznala zbylé tři cestující. Byla to skupinka lidí, kteří spolu procestovali Kubu - taková parta hic. Najednou jsem seděla v letadle, aniž bych věděla, co mě če

Porto. Člověk si nemůže koupit štěstí. Ale může si koupit letenku do Portugalska

Často se mě někdo ptá, proč UŽ ZASE jedu do Porta. Porto je město, kde jsem před pár lety nechala u oceánu svoje srdce, a tak jednou za čas koupím letenku, sbalím batoh a jedu si ho vyzvednout. Pokud nečekáte okázalé tipy a největší radost vám stejně jako mně dělá koupání se v ledovém oceánu (a vanilkovém krému), písek v kapse a smrkání slané vody, tohle jsou tipy, které by se vám mohly hodit. Člověk si nemůže koupit štěstí. Ale může si koupit letenku do Portugalska. Průvodce.  Málokdy/nikdy necestuju s průvodcem, ale USE-IT mapa Porta mi dala spoustu skvělých tipů, kam jít, ale i kam nejít, co říkat, co ne, historický kontext a vůbec. USE-IT mapy existují pro řadu měst – jsou tvořeny místními mladými cestovateli „pro jiné mladé cestovatele s nízkým rozpočtem“. Celá já. Balík informací pro start Z letiště se do centra dostanete metrem (fialová linka E), lístek stojí 2-3 eura. Ve vestibulu si spolu s první jízdenkou koupíte modrou papírovou dobíjecí kartičku Andante , na